TÜRK VALİLERİNCE KURULAN DEVLETLER
A-Tolunoğulları (868-905)
Abbasilerde bir
vali olan Ahmed b. Tolun, Mısır’da valilik yaparken Abbasileri ciddi
manada meşgul eden, Basra civarındaki “Zenci köleler isyanı” dolayısıyla
iyice zayıflamasından yararlanarak kendi devletini kurdu. Kurduğu bu devlet Mısır’da
kurulan ilk Türk-İslam devletidir.
Ahmed b. Tolun’un
Mısır’da bir hanedan kurmasının bazı etkileri olmuştur. Bir defa böyle bir
hareket kendisini güçlü hissedecek valilere, çok genişleyen hilafet denizinde,
adacıklar oluşturmak üzerine cesaret vermiştir.
Ahmed b. Tolun’un
kurduğu bu devletin devamlılığı için bir orduya sahip olması gerekiyordu.
100.000’i bulan ve küçük bir bölümü Türkler, çoğunluğu ise Sudanlı ve diğer
zencilerden ve kısmen de Araplar dahil diğer milletlerden oluşan son derece
intizamlı bir Kara Ordusu’na sahipti. Komuta idaresinde de bilhassa
Türkler yer almaktaydı.
Ahmed b. Tolun, Mısır’daki
Hristiyanlar, Yahudiler ve Müslümanlar tarafından çok sevilen bir kişidir.
Çünkü Mısır’da barışı sağlamış, farklı dine mensup insanlar bir arada yaşamış
ve hiç kimse bir başkasının giyiminden kuşamından, dininden dolayı
ötekileştirmemiştir. Ahmed b. Tolun’un ölümüne bu sebeple her dinden mensup
kişi üzülmüş ve dualar etmişlerdir.
Ahmed b. Tolun’un
bu kadar sevilmesinin bir başka nedeni de Mısır’a ekonomik anlamda refaha
erdirmesidir.(Nil nehrine baraj, su kanalları, han, çeşme inşa ediyor)
Ahmed b. Tolun’un
yaptığı en önemli şey eczane kurmasıdır. Bu eczane bedava idi ve eczanenin
yanında da hastane yaptırmış ve burada da ücretsiz hizmet
sağlanmıştı(Maristan).
Tolunoğulları
devletinin yönetimi Türk(Sünni Müslüman) ama halkı Araptır. Zaten yıkılmasının
en büyük sebebi de budur. Resmi dili de halkın çoğu Arap olduğu için
Arapçadır.
Ahmed b. Tolun’un
kurduğu bu devlet 37 sene devam edebilmiştir. Vefat edince yerine oğlu Humareveyh geçiyor, babasının politikasıyla devlet yönetimine devam ediyor fakat
onun döneminden itibaren devlet yıkılma sürecine geçiyor. Yıkan da Abbasiler.
B- Sacoğulları (890-929)
Mısır’da kurulan
Tolunoğulları ve İhşidiler hakkında çokça bilgiye sahip olmamıza rağmen,
Azerbeycan’da bir devlet kurmuş olan aynı durumdaki Sacoğulları, yakın geçmişe
kadar hakkında çok az bilgimiz olan bir devlet olmuştur.
Ebu’s-Sac’ın Muhammed el-Afşin ve Yusuf adında iki oğlu vardı.
Babalarının ölümü üzerine daha sonra Sacoğulları hanedanını kuracak olan
Muhammed el-Afşin’e, Tarık Mekke Valiliği ile Haremeyn Valiliği birlikte
verilmiştir. Buradaki başarılarından dolayı kendisine yeni yeni mevkiler
verilmiştir. Daha sonrasında girdiği bazı Mücadelelerde mağlup olmasının
ardından Bağdat’a çekilmiştir.
Bu çekilişte eski
bölgelerini kaybeden Muhammed el-Afşin Azerbaycan valiliğini aldı. Bu tayin
bölgede Sacoğullarının kurulmasına vesile olacaktır.
Ebû Ubeydullah
Muhammed el-Afşin tarafından Azerbaycan’da kurulan ve Sâciler de denilen
Sâcoğulları, özellik ve karakter olarak Tolunoğulları’na benzemektedir.
Muhammed
el-Afşin, ölümünden sonra oğlunun başa geçmesini istemiş ancak kardeşi Yusuf
geçmiştir.
Yusuf döneminde
halife Mu’tezid’in isminin sikkelerde bile bulunması bu
devleti tam anlamıyla bağımsız bir devlet olmaktan uzak tutmuştur Ermeniye’nin
büyük bir kısmı bu dönemde fethedilmiştir.
Halife de
Yusuf’un Ermeniye ve Azerbaycan valiliğini resmen 909’da kabul etmiştir. Yusuf
buraya artık resmen sahip olmuştu. Ancak bu anlaşma çok uzun süreli olmadı. 3
yıl kadar Bağdat’ta esir olarak yaşadı.
IX.yy’ın ikinci
yarısı Zenci isyanının bastırılmasından sonra Bahreyn’de Karmatilerin isyanı
çıktı. Halife Yusuf’dan Karmetiler ile savaşmak üzere Irak’a gelmesini istedi.
Fakat Kufe önündeki savaşta Yusuf zaferin kendinde olduğunu düşündüğü sırada
Ebu Tahir Süleyman el-Karmati’ye esir düştü ve idam edildi.
Yusuf’un ölümü
üzerine Ebu’l-Müsafir Feth b. Muhammed el-Afşin, Halife Muktedir tarafından
Azerbaycan, Ermeniye valiliğine tayin edildi. 2 yıl sonra ölümü üzerine
Sacoğullarının bölgedeki hakimiyeti son bulmuştur.
Sacoğullarının
İslam dünyasında siyasi, askeri ve kültürel bakımdan büyük bir hakimiyet
gösterdikleri iddia edilemez.
C- İhşidiler(935-969)
905 senesi Ocak
başında Mısır’da Tolunoğulları Devleti’ne son vermiş olan Abbasi Hilafet
ordular komutanı Muhammed b. Süleyman el-Katibi, Ahmed b.
Tolun’un yaptırdığı camii haricinde başşehir el-Katai’yi tamamen yerle bir etmiş, hanedan mensuplarını da
Bağdat’a götürmüştü.
Tolunoğulları
yıkıldıktan sonra aynı bölge Mısır’a Abbasiler yeni bir vali adıyorlar, Muhammed b. Toğaç. Muhammed atandıktan sonra Abbasiler yeniden
zayıflama dönemine girince kendi devleti olan İhşidiler devletini kuruyor(Mısır’da
kurulan ikinci Türk-İslam devletidir). Bundan sonra mısır bir kez daha Abbasi
Hilafeti’ne tam olarak bağlanamayacaktır. İhşid, Abbasi halifesinin Muhammed b.
Toğaç’a vermiş olduğu bir unvandır. Muhammed b. Toğaç, Bağdat’taki Halife ile
iyi geçinmeye gayret etti. Aralarındaki olumlu ilişkiler sonucu olarak Halife
Razi tarafından kendisine “İhşid” ünvanı verildi. Kelime anlamı Prens,
hükümdardır.
Muhammed b.
Toğaç, Mısır’da hakimiyetini pekiştirmesi, yeni toprakları kendisine
bağlayabilmesi için fırsatları değerlendirmeye çalışıyor. 31 Mart 936’da
İskenderiye yakınlarında Fatimileri yenen Muhammed,
bundan sonra öncelikle Mazerailer ailesini
bertaraf etti(haraç toplayan aile). Muhammed, Mayıs 942’de Suriye’ye yürüdü,
943 başında Mısır’a geri döndüğünde
Suriye’nin tamamı, kuzey bölgelerini Hamdaniler’e bırakacağı zamana
kadar, kesin olarak ve bütünüyle ona
bağlanmıştı. Aynı sene Mekke ve Medine’yi hatta Yemen’i kendisine bağladı.
Bundan sonra artık Hicaz’ın kaderi uzun süre Mısır’a bağlı kalacaktır.
Abbasiler iyice
zayıflama dönemine girince Muhammed b. Toğaç’a Mekke, Medine ve Suriye’yi de
yönetmesi isteniyor. Muhammed b. Toğaç bu şekilde Hicaz adı verilen Mekke, Medine ve Suriye’yi de yönetmeye başlıyor.
(Mekke ile Medine’ye –yani Hicaz’a- egemen olan ilk Türk İslam devleti
İhşidilerdir)
Muhammed’den
sonra sırasıyla tahta geçen iki oğlu Ebul-Kasım Unucur ve Ebu’l-Hasan Ali’nin dönemlerinde devletin gerçek hakimi hadım
bir siyahi olan Kafur’dur. Kafur, 20 sene süre ile
onlar adına, müteakip iki sene doğrudan kendi adına Mısır’da tek hakim
olmuştur.
İhşidiler
devletinin başında bulunan en son kişi ise Ebu’l-Fevaris Ahmed’dir. Artık
ülkede düzen bozulmuş ve Kuzey Afrika’da uzunca bir süredir nazarlarını buraya
çevirmiş olan Şii Fatimilerin beklediği
fırsat çıkmıştı. Mısır’dan Fatimilere davet mektupları gönderilmektedir.
Onların başarılı komutanları Cevher, Fustat’a girerek buraları
Fatımi Devleti hesabına zapt etmiştir.
Otuz dört senelik
kısa ömre sahip olan İhşidiler Devleti’nin milli tarihimiz açısından önemi,
Tolunoğulları örneğinde olduğu gibi, ırk itibariyle yabancı bir ülkede,
kuvvetli bir teşkilatçı bir Türk valinin devlet kurmuş olması ve bu devletin
benzerleri içerisinde üçüncü sırayı almış bulunmasıdır.
·
Tolunoğullarından farklı
olarak Türkler ağırlıklı bir ordusu vardır
·
Müslümanların bayramları
kutlandığı gibi, Hristiyanların bayramları da kutlanmıştır.
·
İhşidiler ziraatta
Tolunoğulları kadar başarılı olamamışlar. Kuraklık ve susuzluk olmuştur.
·
Mısır’da ilim ve kültür bu
dönemde çok artmıştır.

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder